» Magyarország » Győr-Moson-Sopron » Fertő tó
A korai klasszicista nagycenki Széchenyi-kastély Magyarország legnagyobb alapterületű emlékmúzeuma és családi mauzóleuma, amely a család történetét és Széchenyi István életét mutatja be.
Széchényi Ferenc 1783-ban költözött a kastélyba, és tette Nagycenket a család uradalmának központjává, ahol több tízezer darabos gyűjteményeit (kéziratok, könyvek, érmék, metszetek, térképek stb.) is elhelyezte. Széchenyi István, a „legnagyobb magyar” örökölte ezt a kastélyt, ahol már a külföldi utazásai során megismert technikai vívmányokat, újításokat alkalmazta, például fürdőszoba és gázvilágítás is került a kastélyba.
A kertben található Európa egyik legszebb, 2,6 km hosszú hársfasora, melyet Széchenyi Antal és felesége ültetett 1754-ben.
A kápolnát eredeti helyétől nem messze, a Széchenyi-kastélyhoz közelebb építették újjá egy háromszázmillió forint értékű, a Fertő táj világörökségi térség több helyszínen megvalósuló fejlesztési csomag részeként.
Az egykori Remetekápolna néhány elemét, a homlokzaton lévő kettőskeresztet és a bejárati vasrácsot beépítették a korabeli tervek és fotók alapján rekonstruált épületbe.
Az 1754-ben Széchenyi Antal gróf és felesége Barkóczy Zsuzsanna által ültetett hársfasor végében állt egykor egy remetelak és mellette a Remetekápolna. A mindenkori cenki remete feladata volt a kápolna őrzése, gondozása, a déli harangozás és az, hogy a kápolna esti imáján részt vegyen.
A kastély látogatását követően az időutazást a közeli, századfordulós hangulatú Széchenyi Múzeumvasúton folytathatjuk.
A múzeumvasút 1970 és 1972 között épült, kizárólag turisztikai célokra és semmi köze a Hanságot egykor
behálózó keskeny nyomtávú vonalhoz.
A Széchenyi Múzeumvasút hossza Fertőboz-Barátság-Nagycenk állomások között 3,8 kilométer. Az úgynevezett Kastély megálló mellett berendeztek egy szabadtéri múzeumot is, ahova összegyűjtötték a még fellelhető kisvasúti mozdonyokat és kocsikat. A szezon kezdetén és más ünnepélyes alkalmakkor a kisvasúti múzeum egyik "lakója": András, a kis gőzmozdony áll szolgálatba, hétköznapokon pedig egy C50-es kismozdony húzza a kocsikat.
Felújítás után 2019 májusától ismét üzemel a múzeumvasút. A fertőbozi és a nagycenki állomáson új peronokat építettek, Nagycenken megújult a térvilágítás és a hangos utastájékoztatás is. A pályához csatlakozó két vasúti útátjárót átépítették, és megújították az Ikva patakon átívelő acélhidat.
Kívül-belül restaurálták a kisvasúti személykocsikat, felújították az András nevű gőzmozdonyt és a C50-es dízelmozdonyt. Emellett új motort szerelnek a Dmot 953-as típusú keskeny nyomtávú motorkocsiba, amelyet így üzemképessé és vontatásra alkalmassá tesznek.
A fejlesztés keretében a nagycenki állomás mögötti skanzen területén játszótér, fitneszpark és tanösvény készült. Továbbá felújítják a fertőbozi állomáson a fűtőház épületét, amely látogatható lesz.
A Nagycenki Széchenyi-kastélyt több mint 2 milliárd 844 millió forintos, részben uniós támogatással részben hazai forrásból fejlesztik, 2022 őszéig fog elkészülni. A Széchenyi-életmű sokrétűsége lehetővé teszi egy gazdag tematikájú állandó kiállítás megrendezését, amely alapvetően két részre tagolódik majd a kastély két szárnyában, a látogatói igényeknek megfelelően felújítják a Pandúrházakat, újabb funkcióval bővülhet a Virágház, valamint megújulhat a kastélypark is.
Az Öregkastély Széchenyi legjelentősebb alkotásai mellett a család és a birtok, valamint a kastély történetét mutatja majd be, a Széchenyi-szárny pedig az otthonukat. A látogatók bepillantást nyerhetnek Széchenyi István dolgozószobájába, megismerhetik hajdan a kastélyba érkező vendégek fogadásának körülményeit és nem utolsó sorban Széchenyi István feleségének, Crescence grófnőnek a világát is.
2021-ben a kisvasúton két fejlesztést hajtottak végre: Fertőboz állomáson elkészült a mozdonyműhelyben kialakított látogatóterasz és teljeskörűen felújították a Dmot dízel motorkocsit.
|
Értékeld te is!