A parton olyan szépségek vannak, mint Giethoorn és Enkhuizen, de itt található a világ legnagyobb gőzszivattyúállomása is.
A vitorlázók, szörfösök és szörfösök imádják ezt a "tengert" Hollandia északi részén. Az Ijsselmeer azonban egyáltalán nem tenger, hanem egy tó. Annak érdekében, hogy a jövőben jobban megvédjék a lakosokat a viharoktól, 1927 és 1933 között megépítették az Afsluitdijk-et, az utolsó gátat.
Azóta a 32 kilométer hosszú Afsluitdijk összeköti Friesland és Noord-Holland tartományokat. A Watt-tengerben található Zuiderzee-öböl pedig egy több mint 1000 négyzetkilométeres édesvízi tóvá vált.
A régió kerékpárral való felfedezéséhez elegendő időt kell tervezni, hiszen az IJsselmeer Hollandia legnagyobb "tengere" - mivel a "tenger" hollandul tavat jelent.
Felejtsd el Velencét. Irány Giethoorn! A Weerribben-Wieden Nemzeti Parkban található egykori tőzegvágó településen nincsenek utak. A város fő látványosságai a számos csatorna és a több mint 170 kis fahíd. Giethoornban az autóknak esélyük sincs, a hely csak gyalog, kerékpárral vagy hajóval fedezhető fel. A turisták vagy hagyhatják magukat átszállítani, vagy beülhetnek egy elektromotoros csónak volánja mögé.
A hajókirándulás után feltétlenül látogasson el a Giethoorn 't Olde Maat Uus múzeumba. A régi parasztházban, a halászkunyhóval és csónakházzal együtt a helyiek a tőzegvágásról, a szokásokról és a múlt század eleji mindennapi életről mesélnek a vezetett túrák során.
A D.F. Wouda Stoompompstation kéménye 60 méter hosszú. Ez a gőzturbinákkal működő szivattyútelep a frízföldi Lemmerben található. Dirk Frederik Wouda mérnök tervezte, és 1920-ban Wilhelmina királynő nyitotta meg.
Ennek a technikai csodának a feladata, hogy heves esőzések idején a felesleges vizet a magasabb csatornákba és tovább az IJsselmeerbe szivattyúzza. Percenként 4000 köbméter vizet képes megmozgatni, ami nagyjából egy közepes méretű templomhajó térfogatának felel meg. A négy impozáns gőzgép, a négy hatalmas lendkerék és a nyolc kerek centrifugálszivattyú a mai napig évente legalább kétszer életre kel.
A valaha épült legnagyobb gőzszivattyútelep 1998 óta az UNESCO világörökség része.
A Drommedaris, az 1540-ből származó városkapu és védőtorony az észak-hollandiai Enkhuizen nevezetessége. A 17. században a kikötőváros a "Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC)", a Kelet-indiai Kereskedelmi Társaság kereskedelmi útvonalain feküdt.
Az "aranykorban" kereskedelmi hajók indultak innen a Távol-Keletre, és olyan egzotikus árukat hoztak, mint a tea, a fűszerek és a selyem - és ez nem csak nagy gazdagságot hozott erre a helyre.
Ha szeretne egy időutazást tenni az 1880 és 1930 közötti időszakba, akkor a Zuiderzeemuseum szabadtéri múzeumba kell mennie. Ez a faluban lévő falu több mint 140 történelmi épületet rejt, köztük különböző műhelyeket, kötélgyárat és füstölőt.
A sárkányhajósok és a stand-up evezősök a sekély víz miatt szeretik a körülbelül 800 méter hosszú workumi strandot. A szürke légykapók, a nádi pacsirták és a lilikek különösen kedvelik a környező mezők és rétek közötti nádasokat és vízfolyásokat.
A művészetkedvelők viszont a Jopie Huisman Múzeum felé veszik az irányt. A fríz festő és autodidakta Huisman (1922-2000) nagy odaadással festette meg a munkácsi mindennapokat, és nyílt lokálpatrióta volt.
"A világ megszűnik létezni Workum horizontján túl, mert számomra az égbolt soha nem lehet szebb, mint itt."
Ha nem hisz a festőnek, pattanjon kerékpárra, és tekerjen el a "Toarntsje", a kis torony felé, ahogy a workumi négyzet alakú világítótornyot is nevezik.
|
Értékeld te is!