» Olaszország » Toscana » Toszkána
A firenzei Bargello freskókkal díszített kápolnája
A XIV. század első évtizedeiben készített freskók az évszázadok során sok viszontagságot megértek, ezért sürgős szükség volt restaurálásukra. Maga a Bargello még a Mediciek korában kapta a nevét, amikor kis kőerőd, a város első emberének székhelye volt. Később bíróság lett, ahol számos politikai ítéletet hoztak, udvara sok kivégzés színhelye volt.
Abban a korszakban, amikor megszületett a dóm harangtornya és a Santa Croce kápolnái, a XIV. század második évtizedében itt munkálkodott Giotto és iskolájának festői. A kápolna freskói is az ő kezüket dicsérik, bár azon még ma is vitatkoznak a művészettörténészek, hogy melyik kép származik magától a nagy mestertől.
A freskókon, amely a Paradicsomot ábrázolja, az ítélkező Krisztussal, számos korabeli notabilitás között, ott látható Dante Alighieri, vörös ruhában. A szakértők többsége szerint őt Giotto örökítette meg. Véleményüket egy korabeli, az eredetiség megállapításként is felfogható mondat is alátámasztja. Giorgio Vasari (1511-1574) festő és művészettörténész írta az Életek című művében: "Giotto festette meg a firenzei Podestá palotájának kápolnájában kortársát, nagy barátját, a nemkülönben híres költőt, Dante Alighierit."
Sajnos amikor az épületben bíróság és börtön kapott helyet, a freskókat lemeszelték, és a kápolna a halálra ítéltek cellája lett. Három évszázadig pedig nem is hallott a világ semmit róluk. Csak a XIX. század közepén angol és olasz kutatók ösztönzésére kezdték keresni őket a mészréteg alatt. Antonio Marini nevéhez fűződik azonban a vandálságot megközelítő romboló restaurálás. Savval, kaparással akarta a képeket megtisztítani. Sok kárt okozott bennük. A mostani restaurálás azonban csodákat művelt. Aki belátogat a kápolnába, újra gyönyörködhet a csodálatos Paradicsom színpompájában és Az isteni színjáték szinte élőnek látszó másában.
|
Értékeld te is!