» Németország

» Németország » Berlin

Tíz műalkotás, amit Berlinben látni kell


Ezt a helyet még nem értékelték. Legyél Te az első:

Kihagyhatatlan kulturális látnivalók Berlinben.

Berlin kiemelkedő gyűjteményei - amelyek együttesen szinte az egész történelmet felölelik - ma két különálló területen összpontosulnak: a Múzeum-szigeten, a régi történelmi központban, és a Kulturforumban, az egykori Nyugat-Berlin szélén.

Pergamon-oltár (Kr. e. II. század), Pergamonmuseum, Múzeumsziget, Bodestrasse

A hellenisztikus művészet egyik csúcspontja, ez a monumentális oltárfríz a kis-ázsiai Égei-tenger partján fekvő ókori Pergamon városában készült. Egy német mérnök 1878 és 1886 között tárta fel, majd panelekben szállították Berlinbe, és végül az eredeti oltár rekonstruált változatában, a nevét viselő új múzeumban helyezték el. A hatalmas, mozgalmas és elegáns, magas domborműves fríz életnagyságú alakokkal dramatizálja az Olümposz istenei és az óriások népe közötti csatát.

Antoine Watteau: L'Enseigne de Gersaint (1720-21), Schloss Charlottenburg, Spandauer Damm

A 18. századi Franciaország legnagyobb művészének befejező remekműve, ez a kettős vászonra festett kép Berlin nagy túlélője. A művész párizsi műkereskedője számára készült, és a XV. Lajos uralkodásának korai, regens korszakában, Watteau korának műértőit szatirizálja, miközben a halandóságról és az ízlésváltozásról elmélkedik. Nagy Frigyes porosz király néhány évtizeddel a mű elkészülte után megvásárolta, és Berlin viharos történelmének nagy részében a Charlottenburg barokk palotában függött.

Donatello Pazzi Madonnája (1425-30), Bode-Museum, Múzeum-sziget, Am Kupfergraben

Ez a márvány dombormű az 1430-as évekből származik, és a 2022-es firenzei Donatello-kiállítás egyszeri emblematikus darabja. A bizánci és a klasszikus képi világ ötvözése, amely egy firenzei palotában található magánáhítat helyszínére készült, a pátosszal teli kapcsolat jellemzi a Madonna alakja, amely a fia sorsának előre tudásának szomorú nyomát mutatja, és a Krisztus-gyermek között, aki mintha az anyját vigasztalná. A szobrászatban alkalmazott perspektíva korai példája, amelyet az 1880-as években Wilhelm von Bode, a nagy hatású szoborkurátor és múzeumigazgató szerzett meg Berlin gyorsan bővülő királyi gyűjteménye számára.

Nofertiti mellszobra (i. e. 1345), Neues Museum, Bodestrasse

Az 1912-ben felfedezett, a 18. dinasztiából származó, életnagyságú mészkő mellszobor, amely Nofertiti fáraó feleségét ábrázolja, az ókori egyiptomi művészet legfelismerhetőbb alkotásai közé tartozik - és Berlin kulturális fővárosi szerepének szimbóluma. 2009-ben állították vissza a Múzeumsziget megújult Neues Museumában - ahol a brit építész, David Chipperfield betömte a háborús romok lyukait, miközben megőrizte a háborús károk kísérteties nyomait -, és a Mona Lisa háromdimenziós megfelelője, amely könnyedén vonzza a közönséget.

Caravaggio: Amor Vincit Omnia (1601-02), Gemäldegalerie, Kulturforum, Matthäikirchplatz

Örömteli, csábító, baljós és mégis megdöbbentő Caravaggio ábrázolása a pubertáskorú Ámorról - aki büszkén meztelen, és egy túlságosan is valóságos tollas szárnyakkal van felszerelve - Vergilius egyik sorát illusztrálja a mindent legyőző szerelemről. A kép 1815-ben érkezett Berlinbe, amikor egy francia kereskedő közvetítésével az olasz Giustiniani nemesi család és III. Friedrich Wilhelm porosz király között egy óriási adásvételt bonyolított le, és része volt a város Régi Mesterek gyűjteményének alapját képező művek magjának.

Joseph Beuys: Straßenbahnhaltestelle/Tram Stop/Fermata del Tram. A jövő emlékműve [2. változat] (1961-1976), Hamburger Bahnhof-Nationalgalerie der Gegenwart, Invalidenstraße

Ez az installáció egy villamosmegálló dekonstruált változata, amely Beuys nyugat-németországi Kleve városában töltött gyermekkorát idézi fel, és eredetileg az 1976-os Velencei Biennáléra készült. Egy ágyúcső vasöntvényével koronázva az összegyűjtött rom valahogyan képes gyászos, őrült és vágyakozó lenni.

Ernst Ludwig: Kirchner Potsdamer Platz (1914), Neue Nationalgalerie, Kulturforum, Potsdamer Strasse

A német expresszionizmus kiemelkedő remekműve, ez a majdnem életnagyságú festmény két prostituáltat ábrázol, akik éjfél körül a Times Square berlini változatán keresnek klienseket. Most Mies van der Rohe magasmodernista Neue Nationalgalerie nevű épületében függ, egy rövid sétára a megújult Potsdamer Platz-tól, és a berlini éjszakai élet egy évszázadát idézi meg.

Casper David Friedrich: Szerzetes a tengerparton (1808-10) című műve, Alte Nationalgalerie, Múzeumsziget, Bodestrasse

Németország vezető romantikus festőjének legfejlettebb műve, egy szakadékszerű tengerparton tévelygő alak ábrázolása, amelyet a maga korában elítéltek a középpont hiánya miatt. Manapság úgy tűnik, hogy elsöprő, szinte transzcendens homályossága a romantikus érzékenység összegzése, és Turnertől Rothkóig mindenki előfutára.

Johann Gottfried Schadow hercegnők emlékműve (márvány, 1979), Alte Nationalgalerie, 1979)

Néhány évvel a berlini Brandenburgi kapu tetején álló szekérszobor megalkotása után Schadow elkészítette ezt az életnagyságú szobrot - először gipszből, majd márványból - a két porosz nővérről (Luise von Mecklenburg-Strelitz és Friederike von Mecklenburg-Strelitz hercegnők). A német neoklasszicizmus szimbóluma, amely az ősi formák és az újszerű eszmék ötvözését idézi, amely Poroszország művészetének, irodalmának és tudományának aranykorát uralta.

Rembrandt: A törvény tábláit megtörő Mózes (1659), Gemäldegalerie, Kulturforum, Matthäikirchplatz

Dühös, bosszúálló, gyászoló és talán kissé megbánó Mózes figurája ezen a kései Rembrandt-művön Isten tízparancsolatát készül megszegni, miután felfedezi, hogy Izrael gyermekei aranyborjút imádnak. Ez a mű a művész életművében egyedülálló, de csak egy a számos Rembrandt-mű közül Berlinben található remekművek közül, amely a művész Hollandián kívüli legnagyobb gyűjteményei közé tartozik.

Tartomány:Berlin
Település:Berlin
GPS: 52° 31′ 15.16908″, 13° 24′ 38.79864″

Még nem érkezett hozzászólás!