» Ausztria » Niederösterreich » Alsó-Ausztria
Ausztria leghosszabb keskeny nyomtávú vasútja, a Mariazellerbahn vonattal való utazás nem csupán egy vonatút, hanem egy vasúti élmény, festői és lélegzetelállító kilátásokkal.
Aki egyszer utazott már a Mariazellerbahn vonattal, az tudja, miért sorolta néhány évvel ezelőtt a nagy brit újság, „The Guardian” is a tíz legszebb vasútvonal közé Európában. Elsősorban a hegyi szakasz teszi ezt a vonalat igazán különlegessé. Itt viaduktokon haladunk át, amelyekről mindig lenyűgöző panorámák nyílnak, alagutakon keresztül, amelyek szinte túl szűkeknek tűnnek a vasút számára, az Ötschergräben és a víztározók mellett. Röviden: egy vasúti utazás, amely garantáltan nem unalmas.
Ha St. Pöltenből Mariazellbe utazunk, az út először festői lesz, mielőtt kalandosra fordulna, mert az első szakasz a Pielach mentén halad az úgynevezett „Dirndltal” völgyben. Amint elhagyjuk az Alpok előterének enyhén dombos táját és a Laubenbachmühle üzemközpontot – ahol bepillantást nyerhetünk a keskeny nyomtávú vasút működésébe –, megkezdődik az út leglenyűgözőbb része.
Minden alagút után a kilátás még látványosabbá válik – ez különösen igaz, ha a „Zinken” felé közeledünk. Három alagút között egy több mint 100 méter mély, merőleges szakadékkal rendelkező szurdok tárul elénk, bizarr sziklafalakkal. Hogy ezt ne hagyjuk ki, a Mariazellerbahn mozdonyvezetőinek is gondoskodnak róla, akik itt szándékosan kissé lassabban haladnak.
Lenyűgöző a 37 méter magas és 116 méter hosszú Saugraben-viadukt is – a vonal legmagasabb hídja. Az Ötscher hegy is, vadul tagolt Rauhen Kamm csúcsával, az út során újra és újra a legszebb oldalát mutatja. Ezt a kilátást különösen jól élvezheti az egyik panorámakocsiból, amelyek üvegezésüknek köszönhetően még jobb kilátást nyújtanak a környezetre, és kulináris élvezeteket is kínálnak.
A Mariazellerbahn nemcsak a természet szerelmeseinek, hanem a vasútrajongóknak is örömet okoz. 84 kilométeres hosszával ez Ausztria leghosszabb keskeny nyomtávú vasútja, és egyben a világ legrégebbi elektromos keskeny nyomtávú hegyi vasútja is.
Az első ötletek a vasút építésére már a 19. század közepén felmerültek. 1898-ban először a Pielachtalbahn vasútvonalat helyezték üzembe Kirchberg an der Pielachig, majd 1907-ben indult meg a személyszállítás Mariazellig. Csak négy évvel később a Mariazellerbahn lett az első teljesen villamosított osztrák vasútvonal.
Az „Ötscherbär” vonattal még ma is átélhető az akkori utazás hangulata. A vonatot ma is egy több mint 100 éves villanymozdony húzza – ez az egyik legrégebbi keskeny nyomtávú villanymozdony a világon.
Ennél is nosztalgikusabb csak a Mh.6 gőzmozdony, amely 1908-ban közlekedett először a Mariazellerbahn vonalon, és ma is néhány napon az évben közlekedik. A gőzmozdonnyal való utazás különleges élmény, ha télen a havas tájat átszelve utazunk a Mariazeller Adventre.
A legtöbb keskeny nyomtávú vasúttól eltérően a 760 mm széles síneken nem csak turisztikai vagy múzeumi vonatok közlekednek, hanem a Mariazellerbahn több mint 670 000 utassal évente egy „normál” tömegközlekedési útvonal is.
Függetlenül attól, hogy a nosztalgia vagy a kényelem mellett döntünk, a panoráma mindenképpen lenyűgöző.
|
Értékeld te is!