» Ausztria » Steiermark
Az erzbergi vasút kétségkívül Ausztria legszebb vasúti pályaszakaihoz tartozik. 1891 szeptemberében kezdett el működni, és 1978-ig gőzmozdonyokkal üzemelt. Még nagyobb lett a vonzereje azáltal, hogy az ország legmeredekebb szabványos nyomtávú vasútja.
A vasutat kedvelők az egész világon ismerik az erzbergi vasutat abból az időből, amikor a vasút a legnehezebb feltételek mellett látta el az ércszállítást a Stájer Erzbergből a vordernbergi és Donawitz bei Leobeni kohókba.
A közlekedési szolgáltatás megszűnése után a pályaszakaszt 1988. májusában az Osztrák Szövetségi Vasút beszüntette, és az Erzbergi Vasúti Egyesületnek egy múzeumi vasút üzemelésre átadta. Még ma is járnak az 5081 sorozatú kék sínautóbuszok Vordernberg településtől Präbichl-en keresztül Eisenerz-ig egy szemet gyönyörködtető hegyoldal mentén.
A pályavonal valóban egyedülálló: hat, fallal megerősített völgyhídon keresztül - 32 méter magasan és 117 méter hosszan - és öt alagúton keresztül, összesen 2,5 kilométeres hosszúságban kanyarodik a vasút a Stájer Erzberg körül és azon keresztül, magasan a települések fölött, és majdnem mindenütt távol a közutaktól. Az erzbergi vasút ugyanúgy érinti a Stájerország legmagasabb pontján lévő vasútállomást, a Präbichl pályaudvart a tengerszint felett 1204 méter magasságban, mint az Eisenerz melletti Raumsauklamm-ot. A sínautóbuszos kiránduláson pompás kilátás nyílik a Stájer Erzbergre, valamint az Eisenerzi Alpok hegységeire, és az Északi Mészhegységre.
Az Erzberg menti táj és a gazdag hegyi és kohászati hagyomány egyedülálló. A természet és technika évszázados összjátéka olyan területet alkotott, amelyhez hasonlót aligha nyújt más vidék az élményhez és pihenéshez. Az erzbergi vasút jó választás a személyes felfedezőúthoz!
Az Erzbergi Vasútmúzeum Vordernberg pályaudvarán található, közvetlenül a múzeumi vasút kiindulási pontjánál.
A Vordernberg-Eisenerz pályaszakasz történetéről, építéséről és üzemeléséről szóló dokumentáció számos képet, iratot, egy fogaskerekű hajtóművet, egy gőzmozdony vezetőállását, valamint a vasúttal kapcsolatos modelleket és kiállítási tárgyakat tartalmaz.
A múzeum második része a helyi télisport történetével foglalkozik, amely több mint 100 évvel ezelőtt Präbichl-en vette kezdetét. Különlegességek: az alpesi országok legrégibb sí emblémája - sílécek 1892-től a mai napig, Zdarsky és Bilgeri sí úttörők találmányai a múlt századból, vordernbergi faszánkó.
Az előtérben található a 297.401-es számmal a világ legerősebb fogaskerék meghajtású gőzmozdonya.
|
Értékeld te is!