2016. február 25. | |
Leonardo da Vinci nyomában |
|
1452. április 15-én Toszkánában, a Vinci mellett született Leonardo da Vinci. Élete során élt és alkotott Firenzében, Milánóban. A turisták ma bejárhatják azokat az utcákat, épületeket, ahol egykor Leonardo is megfordult. |
|
1452. április 15-én Toszkánában, a Vinci melletti Anchianóban született Leonardo da Vinci egy nótárius, Ser Piero da Vinci, és egy parasztlány, Caterina törvénytelen gyermekeként. Alapfokú iskoláit szülővárosában végezte. 1469-ben Firenzébe utazott, ahol belépett Andrea del Verrocchio festő műtermébe gyakornoknak. Itt sajátította el a vonalas rajz (tulajdonképpen a vázlatkészítés), a festészet és a szobrászat alapvető technikáit. 1473-ra datálható az első, teljes bizonyossággal neki tulajdonítható rajza is, amely az Arno folyó völgyét ábrázolja. Az első festménye pedig Verrocchio: Krisztus keresztelése c. munkájának angyalfigurája és háttere. Innen 1 km fekszik Vinci, ahol Guido grófok tekintélyes várában (Castello dei Conti Guidi) kapott helyet a Museo Leonardiano, a polihisztor ismert rajzai alapján készült több mint 50 modellel, köztük egy tükörfényesítő géppel, víz alatti légzőkészülékkel, helikopterrel és egy meglepően modern látványt nyújtó kerékpárral. A vár alatt áll a Museo Ideale Leonardo da Vinci, amelynek szórakoztató kiállításán a modelleket nyomatok és egyéb dokumentumok egészítik ki. A múzeum Leonardo művészetét komplexitásában mutatja be: művész, tudós, feltaláló, designer és hatását a következő nemzedékekre. Leonardo kertjében található labirintusban pedig bolyonghatunk vagy sétálhatunk a fák és növények ösvényén. Leonardo da Vinci egyetlen önarcképe A papír kora, valamint az önarcképnek a többi Leonardo rajzzal összevetése egyaránt azt erősíti meg, hogy a mester saját magát örökítette meg. A szakértő az önarcképet 1515-re datálja, tehát négy évvel a művész halála előtt készült, amikor Leonardo hatvanhárom éves volt. Utoljára a XVI. században tettek említést a befejezetlen freskóról, amely a legnevesebb firenzei szakértők szerint a csatajelenetet ábrázoló Giorgio Vasari-freskó alatt rejtőzik. Da Vinci a munkát 1505-ben kezdte meg az épületben, Vasari 1563-ban festette meg művét. A kutatók napjainkban munkájuk miatt Leonardo Da Vinci évszázadok óta nem látott mesterművének nyomaira bukkanhattak a Palazzo Vecchio falán. A nyomokat a palota egyik nagytermének falából, Giorgio Vasari egy freskója mögül szondák és mikrokamerák segítségével vett minták révén azonosították, olyan fekete pigmenteket találtak a Vasari-freskó által eltakart falon, amelyeket a reneszánsz művész a Mona Lisánál is használt. A technológiát egy amerikai atomfizikus, Robert Smither fejlesztette ki, elsősorban rosszindulatú daganatok nagyfelbontású ábrázolásához. A kutatás már évtizedek óta folyik. Maurizio Seracini, a San Diegó-i Egyetem művészettörténész professzora vezetésével. Seraciniről szó esik Dan Brown Da Vinci-kód című regényében. (A National Geographic a projekthez 250 ezer dollárral járult hozzá, hogy megkaphassa az első közlés jogát.) Seracini meg van győződve arról, hogy Vasari megőrizte Leonardo munkáját oly módon, hogy a képet vékony fallal takarta le, és fölé festette saját művét, és nem véletlenül írta sajátjára a "Cerca trova" (keresd és találd meg) szavakat. Az elméletet alátámasztotta egy 2010-ben elvégzett radaros letapogatás, amely feltárta, hogy Vasari festménye és az eredeti kőfal között egy-két centiméteres űr húzódik. Sokáig kételkedtek a kutatók az aláírás eredetiségében, azonban olasz grafológiai kutatások ezt megerősítették. A freskó elkészülte után alig 20 évvel utána már kétségessé vált, hogy képes lesz-e ellenállni az időnek. Leonardo eltért a freskófestészet addig ismert technikájától: erős temperát használt, amelyet csirizzel és gipsszel preparált falrétegre vitt fel. Nem tudni biztosan, az eljárás helytelensége vagy egyszerűen a fal nyirkossága miatt, a 16. században a nagy mű állapota egyre romlott és a század végére már menthetetlennek ítélték. A freskót többször restaurálták az évszázadok során, megpróbálták megmenteni, azonban a falkép ma is igen rossz állapotban van. Érdekesség, hogy az 1950-es években történt restaurálás során a legfelső réteg alatt rábukkantak Leonardo saját kézjegyére. Az iPhone-ra és iPadre letölthető alkalmazás a Leonardo Around. Leonardo helyszínei Milánóban címet kapta. Az ötletgazda a Leonardo nevét viselő milánói Tudomány és Technika múzeuma volt, finanszírozását pedig a városi önkormányzat biztosította. Az okostelefonon használható program Leonardo (1452-1519) Milánóban töltött éveit kíséri végig. Bemutatja, hol és mit alkotott az 1482 és 1500 közötti időszakban, amikor a művész az észak-olasz városban élt Ludovico Maria Sforza herceg udvarában. Az alkalmazás nem csak helyszíneket és alkotásokat sorakoztat fel. Az olasz és angol nyelvű program segítségével milánóiak és turisták ugyanazokat az utcákat járhatják be, ugyanazokat az épületeket látogathatják meg, ahol egykor Leonardo is megfordult. A helyszínek között szerepel az Ambrosiana könyvtár, az Utolsó vacsora festménye, a milánói dóm és feltűnnek a város hajózható csatornái is. Az alkalmazás felhasználói Facebookon és Twitteren küldhetnek kommentárt vagy kiegészítést. |
|