2016. március 15.

Perugino és Raffaello furcsa találkozása Milánóban

Perugino és Raffaello azonos témájú festményeit helyezik egymás mellé Milánóban. Perugino és Raffello itáliai reneszánsz festők ugyanarról a témáról, Mária eljegyzéséről készült festményei láthatók egymás mellett a milánói Brera-képtárban. A művészettörténészek sokáig lehetetlennek tartották ezt a találkozást.


Perugino és Raffaello azonos témájú festményeit helyezik egymás mellé Milánóban. Perugino és Raffello itáliai reneszánsz festők ugyanarról a témáról, Mária eljegyzéséről készült festményei láthatók egymás mellett a milánói Brera-képtárban. A művészettörténészek sokáig lehetetlennek tartották ezt a találkozást.

 


Perugino festménye 1501 és 1504 között készült és eredetileg a perugiai Szent Lőrinc-katedrálisban állt, Napóleon csapatai vitték el hadizsákmányként Itáliából. Több mint kétszáz éven át a franciaországi Caen szépművészeti múzeuma őrizte, ahonnan első alkalommal tér vissza Olaszországba. A Brera-képtár ezért cserébe egy Caravaggio-festményt kölcsönzött Caen múzeumának.

 


Raffaello alkotása majdnem ugyanekkor, 1504-ben készült az itáliai Citta di Castello városának Szent József-kápolnájába, a művet a Brera-képtár őrzi. Az alkotást a Raffaellónál mintegy negyven évvel idősebb Perugino azonos című alkotása inspirálta.

Perugino és Raffaello képe mellé egy harmadikat is kiállítanak: a Jean-Baptiste Wicar francia festő alkotta Mária eljegyzését, amely 1825 óta helyettesíti Perugino képét a perugiai katedrálisban.

Az olasz sajtónak a kiállítást beharangozó cikkei szerint megvalósult, amit a művészettörténészek lehetetlennek tartottak, Perugino és Raffello művét ugyanis eddig csak a könyvekben lehetett egymás mellett látni.

 


A Brera-képtár tavaly márciusban kinevezett igazgatója, James M. Bradburne kanadai építész-muzeológus bejelentette, hogy a jövőben további képek "találkozásait" mutatják be, a projekt a Dialógus nevet kapta.

MTI