2017. december 10. | |
Gyönyörű középkori Madonna szobor éledt újjá |
|
Befejeződött annak a Budavári Madonna-szobornak a restaurálása, amelyet vélhetőleg a 15. század elején készített egy eddig ismeretlen mester. |
|
A csaknem életnagyságú Madonna-szobor festésében megújulva, de eredeti kompozíciójában látható, ami nagyon különleges egy ilyen korú szobor esetében. A szobor az önállósult Mária-ábrázolások egyik jellegzetes példája: a lábát félholdon tartó Szűz Mária képe, aki lábával eltapossa a bűnt. Mária bal kezében a kis Jézust, jobbjában pedig jogart tart, fején szőlőlevélből font koronát, alatta kendőt visel. A karon ülő gyermek Máriához simul, jobb kezével kendőjét fogja, baljában a lélek szimbólumaként galambot tart. Mária S hajlatú alakját földig érő palást fedi. A szobor restaurálása 2013-ban indult. Mivel nagyon rossz állapotban volt, az elsődleges feladat a festékrétegek leválásának megállítása és a felszíni szennyeződések eltávolítása volt. Az alapos vizsgálatok során kiderült, hogy egy nagyon értékes szoborról van szó, amely rendkívül sok, jól elkülöníthető rétegből állt, így a korábbiakban három hónapra tervezett restaurálás jóval hosszabbra nyúlt. Nemcsak az eredeti, de az átfestett rétegek is nagyon szépek voltak, a különböző korokban végzett átdolgozások is magas minőségben készültek el, ami a szobor kiemelt szerepére utal. A gyermek Jézus a Madonnával egyetlen hársfa tömbből faragott alkotás, amelyhez a jogart, a korona szárait, Mária jobb kezét és a gyermek bal karját külön, a restaurálás során már bükkfából készült csapokkal illesztették hozzá. A megvalósítás magas fokú szobrászmesteri tudásról árulkodik, így feltételezhető, hogy egy jelentősebb mester műhelyében készülhetett, stílusjegyei alapján a 15. század elején, északi, esetleg német mester műhelyében. A szobor feltehetőleg oltár részét képezte, erre utal az a faragási megoldás, hogy Mária alakjának hátsó részét kimélyítették. A műtárgy hátulról nem volt látható, mivel ez a része az oltárszekrény hátlapjához illeszkedett. A restaurálás során el kellett távolítani a gyermek karját, mert illesztése hibás volt, és Mária jobb keze sem az eredeti, azt valószínűleg az első barokk átalakításkor pótolták. Faragása plasztikailag is eltér a másik kéz formájától, az ujjak vékonyabbak, és nincsenek benne szögletes formák. A Budavári Madonna-szobor pontos keletkezési körülményeinek meghatározását a további történeti és művészettörténeti kutatások együttműködése ígéri. A Madonnát Lékai László püspök, apostoli kormányzó engedélyével a Szent Ferenc Sebei templomtól vásárolta meg a Budavári Nagyboldogasszony-templom 1975-ben. A Budavári Madonna-szobor a Mátyás-templom múzeumának tartósan kiállított tárgya lesz, a templom első emeleti kiállítótermében, a királyi oratóriumban egész évben megtekinthető, a templom turisztikai nyitvatartási idejében. |
|