2023. május 4. | |
A Greenpeace megvizsgálta mennyibe kerül a tömegközlekedés Európában |
|
A legtöbb európai országban túl drága ahhoz, hogy az embereket az autóról való átállásra ösztönözze. |
|
A Greenpeace környezetvédelmi szervezet bírálta a tömegközlekedést a legtöbb európai országban, mivel az túl drága ahhoz, hogy az embereket az autóról való átállásra ösztönözze. A szervezet saját maga által összeállított országrangsorban Luxemburg és Málta végzett az élen, mindkét országban ingyenes a tömegközlekedés. Máltán a rangsor szerint csak az expressz buszokra és a kompra szóló jegyek kerülnek pénzbe. A 30 ország közül Ausztria a harmadik helyen végzett a 2021-ben bevezetett klímajegyével. A jegy ára kevesebb mint három euró naponta, és minden tömegközlekedési eszközre érvényes (a turisztikai ajánlatok kivételével). A szövetségi államokban is vannak olcsó jegyek, az árak napi egy és 1,50 euró között mozognak. Bécs viszont csak a nyolcadik helyre jutott a fővárosi rangsorban. Főként a fogyatékkal élőknek szóló ajánlatok hiánya miatt nem tudott előrébb landolni a főváros. Németország a negyedik helyen végzett - elsősorban a nemrég bevezetett, havi 49 eurós Németország-jegynek köszönhetően. Rosszul teljesített többek között Franciaország, Olaszország, Norvégia, Románia, Görögország, Horvátország és Bulgária. A 10 legjobban teljesítő ország:
A rangsoroláshoz a Greenpeace 30 ország és fővárosuk tömegközlekedését vizsgálta. Azt értékelte, hogy van-e országos havi vagy éves jegy az összes vagy majdnem az összes tömegközlekedési eszközre, mennyibe kerülnek ezek, hogy a szociálisan hátrányos helyzetűek számára engedélyeznek-e kedvezményeket, és hogy mennyire magas a jegyek áfája. Az olyan szempontokat, mint a busz- és vonatjáratok járatsűrűsége és az üzemidő, nem vették figyelembe. A vizsgált 30 ország közül mindössze háromban vezettek be viszonylag olcsó, az egész országban használható jegyeket: Ausztria, Németország és Magyarország. Egyedül Málta és Luxemburg kínál ingyenes tömegközlekedést. A vizsgált országok közül csak hét kínál egyszerű jegyrendszert: Ausztria, Németország, Ciprus, Magyarország, Svájc, Belgium és Hollandia legalább egy hónapig érvényes jegyeket árul az ország összes vagy legtöbb közlekedési eszközére. Belgiumban és Hollandiában az ár meghaladja a napi hét eurót, és ezért nem tekinthető megfizethetőnek a lakosság számára. A Greenpeace a rangsor fényében felszólította az országokat, hogy tegyenek lépéseket a tömegközlekedés megfizethetőbbé tétele érdekében. "A legtöbb ország csökkentheti a tömegközlekedés áfáját" - áll a jelentésben. Jogilag a nulla százalékra való csökkentés megvalósítható. A Greenpeace szerint Dánia már most is ezt teszi. Az ország azonban nagyon kevés pontot kapott a rangsorban, mert a jegyrendszerét az egyik legbonyolultabbnak minősítették Európában. (címlapfotó: Vonat érkezik a székesfehérvári vasútállomásra 2023. április 28-án. MTI/Vasvári Tamás) |
|