2022. október 28. | |
Halál a szemünk előtt - ez a remekmű miért nyűgözi le a nézőt egészen napjainkig? |
|
A Hugo van der Goes kiállítás olyan időtlen és aktuális témákkal foglalkozik, mint a búcsúzás, az értelemadás és a spiritualitás. |
|
Október 28-tól a Musea Brugge a St. Jans kórházban mutatja be a "Halál a szemünk előtt" című kiállítást. Az innovatív kiállítás középpontjában Hugo van der Goes (1430-40 - 1482) frissen restaurált "Mária halála" című remekműve áll, amely a restaurálás után először látható a nyilvánosság előtt. Van der Goes Jan van Eyckkel, Rogier van der Weydennel és Hans Memlinggel együtt az egyik leghíresebb flamand primitív festő. A kiállítás több mint hetven művet tartalmaz. Van der Goes remekműve mellett többek között Hans Memling, Jan Provoost és Albrecht Bouts festményei, valamint szobrok, kéziratok és zeneművek is megcsodálhatók. Öt "új mester" - Berlinde De Bruyckere, Anne Teresa De Keersmaeker, Ilja Leonard Pfeijffer, Sholeh Rezazedeh és Ivo Van Hove - egy-egy aspektusát mutatja be a kiállításnak, és új nézőpontot nyit a Musea Brugge világhírű "Flamand primitívek" gyűjteményének egyik legfontosabb alkotására. (c) Musea Brugge, artinflanders.be/Dominique Provost A "Mária halála" című táblát valószínűleg 1470 és 1472 között festették Jan Crabbe, a koksijdei Ten Duinen apátság apátjának megbízásából. A mű a késő középkori művészet egyik leglenyűgözőbb haláljelenetét mutatja be az egyéni gyász realisztikus ábrázolásával: egy sápadt, kék ruhás Szűzanya a halálos ágyán, körülötte körben összegyűlt apostolok csoportja. Van der Goes az apokrif evangéliumokból és a Legenda Aureából merített ihletet ehhez a jelenethez. A látogató hét vízió vagy hét minikiállítás segítségével többet tudhat meg erről a festményről. Miért volt 550 éve kulturális örökségünk egyik legnagyobb alkotása? És miért nyűgözi le a nézőt egészen napjainkig? A kiállítás olyan időtlen és aktuális témákkal foglalkozik, mint a búcsúzás, az értelemadás és a spiritualitás. De Mária élete és ikonikus jelentősége is megvilágításra kerül, ahogyan maga a mester, Hugo van der Goes virtuozitása is. Hogy festészete aktuálisabb, mint valaha, azt az öt "új mester" bizonyítja, akik mindegyike a kiállítás egy-egy aspektusát mutatja be. Mindannyian virtuózok a maguk területén, és így vagy úgy, de megérintette őket "Mária halála". Videóüzenetben magyarázzák el a mű témáinak újító szemléletét. 2018 végén megkezdődött a "Mária halála" című festmény tudományos vizsgálata és restaurálása. A Musea Brugge szakértő restaurátoraiból álló csapat egy nemzetközi felügyelőbizottság felügyelete alatt dolgozott. A "Mária halála" öt évig tartó alapos restaurálása után most már világos, hogy van der Goes milyen zseniálisan használta a színeket, a kompozíciót és a technikát. Másrészt van der Goes is atipikus flamand mester: bár meglehetősen hagyományos témát dolgoz fel, mégis innovatív és sajátos módon teszi ezt. |
|