2022. július 12.

Gyorsabb utazás: Nagyszabású tervek forradalmasítják Európa közlekedését

2050-re a nagysebességű vasút mindennapos lesz Európában. És Magyarországon?


Az EU azt tervezi, hogy 2030-ra megduplázza a nagysebességű vasút használatát, 2050-re pedig megháromszorozza a jelenlegi szintet. Az elképzelést június 29-én jelentették be a franciaországi Lyonban, az Európai Bizottság által szervezett Connecting Europe Days 2022 elnevezésű rendezvényen.

Európa-szerte számos projekt van folyamatban.

A CNN szerint a Cseh Köztársaság a francia vasúti iparral együttműködve új, 350 kilométer/órás vonalak kifejlesztésén dolgozik, amelyek forradalmasítják a Prága, Brno és Ostrava közötti menetidőt, és sokkal gyorsabb nemzetközi összeköttetést biztosítanak Ausztria, Szlovákia, Dél-Lengyelország és Kelet-Németország között.

Összesen mintegy 135 közlekedési infrastruktúra-projektet választottak ki 5,4 milliárd euró uniós támogatásra. A finanszírozás valamennyi EU-tagállamban támogatja a járvány utáni gazdasági fellendülést, miközben hozzájárul a hiányzó közlekedési kapcsolatok kiépítéséhez a kontinensen, támogatja a fenntartható közlekedést, javítja a biztonságot és az átjárhatóságot, valamint munkahelyeket teremt.

A támogatásra kiválasztott projektek mindegyike a transzeurópai közlekedési hálózaton, azaz az EU tagállamait és azon túl összekötő közúti, vasúti, belvízi, rövid távú tengeri hajózási útvonalak, kikötők és repülőterek rendszerén belül valósul meg.

"Bár eddig sok mindent sikerült elérni (Párizs-Lyon, Milánó-Róma, Barcelona-Madrid és Berlin-München nemzeti sikertörténetek a vasút terén), sokkal többre van szükség ahhoz, hogy az európai zöld megállapodás és az intelligens és fenntartható mobilitási stratégia ambiciózus célkitűzései teljesüljenek"

- mondta Alberto Mazzola, az Európai Vasutak Közösségének ügyvezető igazgatója a CNN-nek.

Számos projekt fogja fellendíteni az EU vasúthálózatát, beleértve a határokon átnyúló, valamint a kikötőkkel és repülőterekkel való összeköttetéseket.

A kiválasztott vasúti infrastrukturális projektek közé tartozik a Dániát és Németországot összekötő Fehmarn Belt alagút.

Egy másik kulcsfontosságú projekt a szlovákiai Kassához (Košice) közeli Haniska pri Košicichban található meglévő vasúti-közúti átrakóterminál korszerűsítésére irányul. A korszerűsítés megkönnyíti a vasúti és közúti teherforgalmat, és a vasúti nyomtávot úgy alakítja át, hogy az eltérő szélességű vonatok, többek között az Ukrajnában használt nyomtávra épített vonatok is befogadhatók legyenek.