2022. július 9.

Brüsszel merészet lép: Az új szabályok elkerülése lehetetlen lesz

Párizs, Koppenhága és Gent példáját követik.


Brüsszel augusztus 16-tól korlátozza az autók közlekedését a belvárosban.

A brüsszeli történelmi belváros Pentagon néven is ismert területe augusztus 16-tól autómentes övezet lesz - jelentette be a városvezetés. A terv része a "Good Move" elnevezésű, egész Brüsszelre kiterjedő új közlekedési rendszernek, amelynek célja, hogy a belváros forgalmas és lakott negyedeiben csökkenjen a tranzitforgalom, és több teret adjanak a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak és a tömegközlekedésnek. Minden városrész továbbra is megközelíthető marad autóval.

A brüsszeli városi tanács már jóváhagyta Bart Dhondt mobilitásért felelős alpolgármester javaslatát az új közlekedési intézkedésekre. Az, hogy a Pentagon autómentes lesz, azt jelenti, hogy a belvárosban a közlekedés minden módja lehetséges marad, de a végcél nélküli autósokat a belső körgyűrűre irányítják.

"Túl sok autó fordul körbe-körbe olyan utcákban, amelyek nem erre valók. Torlódásokat és dugókat okoznak a lakott területeken és ott, ahol a gyerekek iskolába járnak"

- mondta Bart Dhondt, mobilitásért felelős alpolgármester.

Az átmenő forgalmat tehát a lehető legnagyobb mértékben megtiltják. Konkrétan ez azt jelenti, hogy az autóval érkező látogatókat a legközelebbi parkolóba irányítják. 

Brüsszel a belvárosi gyalogos zóna "sikertörténetére" épít, olyan városokat utánozva, mint Párizs, Koppenhága és Gent. Brüsszel belvárosát 8 városrészre osztják fel, amelyeket az átmenő forgalom számára kialakított hurokkal határolnak.

Az új szabályok elkerülése nehéz, szinte lehetetlen lesz.

"A körforgalom rendszere pozitív hatással lesz mind a közlekedésbiztonságra, mind a Pentagon megközelíthetőségére. A jelenlegi átmenő forgalom bizonytalanná teszi a belvárosi utcákat. Stresszt, torlódásokat és légszennyezést okoz. A közlekedési rendszerrel mindezt megoldjuk: visszaadjuk a várost azoknak az embereknek, akik itt akarnak lenni"- mondta Dhondt.

A kevesebb tranzit nemcsak a közlekedést tenné biztonságosabbá, hanem több közterületet is teremtene, lehetővé tenné a buszok zökkenőmentesebb közlekedését és megkönnyítené a belvárosi szállítást. 

Philippe Close, Brüsszel polgármestere szerint a számok azt mutatják, hogy a brüsszeli lakosok készek tudatosabb mobilitási döntéseket hozni.

"A Pentagonba történő ingázás közel 80 százaléka tömegközlekedéssel történik, és a Pentagonban a háztartások mindössze 30 százalékának van autója" - mondta.