2022. április 29.

Új felfedezés: Különleges festményt állítottak ki Londonban

Évszázadokon át úgy gondolták, hogy a reneszánsz festőnő egyetlen festménye sem maradt fenn.


Caterina Angela Pierozzi (1670 – 1690) reneszánsz művésznő egyetlen ismert művét mutatták be Londonban - írja theartnewspaper

Az utóbbi években a reneszánsz női művészek iránt megnövekedett érdeklődésből egy név kimaradt: Caterina Angela Pierozzi neve. Életében ünnepelt művész volt, a második azon két nő közül (az első Artemisia Gentileschi volt), akit felvettek a firenzei Accademia del Disegno művészeti akadémiára, és a Medici udvar pártfogolta - ez volt a jóváhagyás végső pecsétje.

Mégis, talán még korának többi női művészénél is jobban úgy tűnt, hogy Pierozzi a történelem homályába vész. Évszázadokon át nem hitték, hogy egyetlen műve is fennmaradt.

Mindez azonban 2020 végén megváltozott, amikor Franciaországban felfedeztek egy kis művet, amelyet biztosan Pierozzinak tulajdoníthattak (még alá is írták és keltezték).

Ezzel a felfedezéssel megvan Pierozzi életművének első kirakós darabja.

A festmény alig 15 cm x 20 cm-es. A műértő és a Medici műgyűjtemény őrzője, Fillipo Baldinucci méltatta őt mint miniatűr festőt, és dicsérte kompozícióit, hogy azok annyira tele vannak természetességgel és szépséggel, hogy "ennél többet nem is kívánhatnánk".

Ezek a tulajdonságok az újonnan megtalált művön is jelen vannak. Ez egy miniatúra, egy 14. századi, a Medici udvar által nagyra becsült és számtalanszor lemásolt, 14. századi Angyali üdvözletet ábrázoló freskó kicsinyített másolata.

A Madonna hajának göndör fürtjei megmutatják, miért volt Pierozzi olyan híres a bonyolultságáról: gyengéden a Madonna vállán nyugszanak, miközben ő áhítattal az égre emeli tekintetét. Gábriel angyal tükrözi a tekintetét lefelé, arckifejezése a szent nyugalomé. De bármennyire is gyönyörűek ezek a központi alakok, a szemet a szegélyek vonzzák. Tekergő és csavarodó virágok burjánzanak és nyílnak. A központi alakok mozdulatlanságával ellentétben szinte úgy tűnik, mintha mozognának és ringatóznának. Ha jól megnézzük, minden egyes vonalat láthatunk, amelyet Pierozzi rajzolt, bizonyítva ezzel a 17. századi Firenzében kedvelt disegno technikában való jártasságát.

Ezek a virágok is kivételesen pontosak - jácintok, liliomok, íriszek, amelyek mindegyike mintha életből lenne rajzolva. Pierozzi virágokra való összpontosítása összhangban van a Medici-udvarban a botanika és a kertészet iránti fellendülő érdeklődéssel.

A kép valószínűleg magának a nagyhercegnőnek, Vittoria della Rovere-nek a megbízásából készült, aki a művészetek - különösen a női festők - nagy pártfogója volt. Egyik legkedveltebb udvari művésze Giovanna Garzoni volt, akinek munkái Pierozzi műveivel együtt szerepelnek a londoni Colnaghi Galéria Tiltott gyümölcs című kiállításán.

(Címlapfotó: Pierozzi: Angyali üdvözlet miniatűrje. (c) wikipedia/Ricsard Clark)