2015. augusztus 18. | |
50 éves a Mont Blanc-alagút |
|
Ötven éve, 1965. július 16-án nyitották meg az Alpokban a Mont Blanc-alagutat. |
|
Charles de Gaulle francia és Giuseppe Saragat olasz elnök részvételével ünnepélyesen átadott alagút megnyitásakor műszaki csodának, ugyanakkor az Olaszország és Franciaország közötti egyetlen télen-nyáron át járható biztos közúti összeköttetésnek számított (a Földközi-tenger mentén vezető utak mellett), mert az Alpok hágóit télen nem vagy csak igen nehezen lehetett használni. A hat évig tartó munkák során csaknem egymillió köbméter sziklát robbantottak ki, az építkezés 23 halálos áldozatot követelt. A kivitelezők rendkívül pontos munkát végeztek: a két oldalról indult fúrópajzsok találkozásakor az eltérés csupán 13 centiméter volt. A 11 ezer 600 méter hosszú, 5,98 méter magas, 8,15 méter széles alagút a franciaországi Chamonix közelében 1274 méter magasságban kezdődik, és az olasz oldalon Courmayeur mellett jut ki a szabadba 1381 méteren. Átadásakor egy-egy sávján mindkét irányban óránként 660 jármű haladhatott, az autók sebességét lámpák szabályozták, és automatikus jelzés mutatta, ha az útpálya telítve volt. Bővítése, szélesítése a csillagászati összeg és a nagy forgalom miatt a természet további károsodásától tartó helyi lakosok tiltakozás miatt soha nem került napirendre. Az alagútban időről időre fordultak elő tűzesetek, de a sofőrök mindig úrrá lettek a helyzeten. 1999. március 24-én azonban az egész világot sokkoló katasztrófa következett be. Egy belga kamion az alagút közepén gyulladt ki, és a tűz húsz kamionra és tizenegy autóra terjedt tovább, míg végül az alagútban 1000 Celsius fok fölé emelkedett a hőmérséklet. A kettős irányítású tűzoltás csak rontott a helyzeten: a francia fél a lángok fellobbanásakor a füst elszívására állította be az alagút ventilátorait, az olaszok viszont a friss levegő beáramoltatása mellett döntöttek. |
|