2016. április 10. | |
Paul Klee életmű-kiállítás nyílt Párizsban |
|
Az irónia és a szatíra a meghatározó eleme a Paul Klee (1879-1940) munkáiból nyílt életmű-kiállítás a párizsi Pompidou Központban. |
|
Az avantgárdra és a kubizmusra is nyitott, de mindig saját stílust kereső svájci festőnek és grafikusnak 1969 óta ez az első életmű-tárlata Franciaországban. A legjelentősebb francia kortárs művészeti központban mintegy 230 műve tekinthető meg augusztus 1-ig. Az alkotások a berni Paul Klee Centrumból és nagy nemzetközi gyűjteményekből érkeztek Párizsba. Az Angela Lampe kurátor által összeállított kiállítás a több mint 10 ezer alkotást maga után hagyott festőnek egy kevésbé egyértelmű oldalára koncentrál: a teljes életművet átható iróniára. A kurátor kapcsolatot lát a Franciaországban kevéssé ismert Friedrich Schlegel filozófus romantikus iróniája és Klee munkássága között, aki egyébként Voltaire-t tartotta ihlető atyjának és a Candide című regényéhez illusztrációkat is készített. A távolságtartás önmaga felé is érvényes volt, amint az az önarcképein is megfigyelhető. Daumier szobrai által ihletett vázlatokat is készített, amelyeknek hatása a később a gyermekei számára készített bábszínházon is érezhető. Munkáinak többértelmű címet adott, de az is előfordult, hogy kettévágta őket és ezzel radikálisan megváltoztatta a jelentésüket. Az 1930-as években Kleenek archaizáló korszaka is volt, amikor a nagy antik civilizációk érdekelték, új anyagokat keresett, hatással volt rá a mozaik és a piktogramok. Ugyanekkor Picasso művészete is vonzotta, 1933-ban és 1937-ben is találkozott a két művész, de végül nem lettek barátok. Művészete ezekben a zavaros években teljesedett ki, e korszakának leghíresebb alkotása az Ad Parnassum (1932), amely a pointillizmus jegyében, apró pontszerű ecsetvonásokkal született. Évente több száz képet festett, ezek közül sok zenei témájú, de sok irodalmi utalás is akad alkotásaiban. Klee sohasem kötelezte el magát egyetlen stílusnak sem, ugyanakkor új szintézist teremtett korok és kultúrák, ábrázolás és ornamentika között. |
|