2014. március 29.

Bécsben látható a Nyúl

Tíz év után újra látható Bécsben, az Albertina talán legértékesebb műtárgya, Dürer világhírű "Mezei nyúl" című festménye.


 

"Albert szász – tescheni herceg – Dürer és Napoleon között" (Herzog Albert von Sachsen-Teschen - Ein Leben zwischen Dürer und Napoleon) című kiállítás az Albertina gyűjteményében rejlő mesterműveket mutatja be a történelem változó és izgalmas folyamatait ölelve át: a Mária Terézia korabeli udvari barokktól kezdve az amerikai és európai forradalmi éveken keresztül, egészen a Bécsi kongresszus utáni konzervatív monarchia újbóli megerősödéséig.

A bécsi Albertina megalapítóinak, Mária Krisztina főhercegnő és Albert Kázmér szász–tescheni herceg életének különböző állomásain keresztül mutatják be Drezda, Róma, Párizs, Brüsszel és Bécs vezető szerepét a művészetek és a politika terén. A látogatók bepillantást nyerhetnek a gyűjtők és műkereskedők sokrétű hálózatrendszerébe, az európai nemesség feudális életébe, valamint a felvilágosodás előzményeinek politikai és szellemi iránykeresésébe is.

A kiállítás Albert Kázmér szász–tescheni herceg változatos életét és az általa 1776-ban alapított gyűjtemény történetét mutatja be. Bemutatja a gyűjtemény legértékesebb darabjait: Michelangelótól Rembrandtig és Rubenstől Caspar David Friedrichig. Különböző dokumentumok és képek, a herceg személyes ékszereit, ezüsttárgyait és drágakövei mellett a közönség láthatja a gyűjtemény ékét is, Albrecht Dürer híres, a "Mezei nyúl" c. akvarelljét, amely 1502-ből származik.

 


Az 1502-ben festett képet a kezdetektől legendák övezték. Egyesek szerint a festő egy árvízből mentette ki az állatot, mások szerint egy macska volt a modellje a festménynek. Egy újabb történet Dürer és Giovanni Bellini olasz festő velencei találkozásához fűződik, amikor az olasz mester azt kérte Dürertől, mutassa meg azt a különleges ecsetet, amellyel az állat bundájának finom részleteit festette. Dürer számos egyszerű ecsetet mutatott Bellininek, és kérte tőle, válassza ki, vajon melyiket használta. Nem az ecsetek, hanem Dürer páratlan képessége tette világhírűvé a festőművészt - olvasható a The Art Newspaper honlapján.

Dürer halála után az eredeti akvarell a Nüremberg család tulajdonába került, majd II. Rudolf császár vásárolta meg, azóta van az osztrák császári gyűjteményben, amely az Albertina kollekciójának alapját képezi.

Az Albertina saját gyűjteménye mellett világhírű társintézményeitől kölcsönkapott tárgyak és műalkotások teszik még látványosabbá a tárlatot. A hercegről és feleségéről készített portrék, szobrok és a kor fontos emlékei - mint például Napóleon kalapja - olyan múzeumokból érkeztek, mint a New York-i Metropolitan Múzeum, a Louvre, a drezdai állami művészeti gyűjtemény, a Vatikán, illetve magángyűjtemények.

A kiállítás 2014. március 14.–június 29. között látogatható.