2012. december 18. | |
Középkori politikai PR az Albertinában |
|
Dürernek és kortársainak I. Miksa császár megrendelésére készült alkotásait mutatja be a bécsi Albertina múzeum. A kiállítás ékessége az 54 méter hosszú Diadalmenet, Albrecht Altdorfer munkája. |
|
Az Albertinában megnyílt kiállítás I. Miksa császárt (1459-1519) nagy önábrázolóként és Albrecht Dürer megbízójaként mutatja be.
I. Miksa császár a Habsburg-ház egyik legelbűvölőbb uralkodói személyiségének számított. Nem csak az "utolsó lovag" volt, hanem saját személyének és politikai szerepének mesteri propagandistája is. Noha szinte állandó pénzhiánnyal küszködött, a pénzt nem sajnálva a kor leghíresebb festőinek adott megbízást azzal a céllal, hogy hírneve fennmaradjon. A középkor végének legjelentősebb művészei segédkeztek neki önábrázolásában, mindenekelőtt Albrecht Dürer. Számos festménnyel, grafikával, nyomdatermékkel és szoborral állított impozáns emléket saját személyének és dinasztiájának. Miksa volt az első uralkodó, aki kimondottan propagandisztikus céllal rendelte meg műalkotásait. A legimpozánsabb az Altdorfer és műhelye által festett "Diadalmenet", amelynek pergamenre festett képei eredetileg 100 méter hosszú frízt alkottak. A festményen hercegek, lovagok és szolgák serege kíséri a díszes kocsin ülő császárt egy elképzelt győzelmi felvonulásban. Az alkotás 1920 óta az Albertina múzeum birtokában van, eddig csak két alkalommal, 1938-ban és 1959-ben állították ki teljes egészében. A fríz több mint 50 méter hosszú második fele, amelyet egy külön erre a célra készített, 54 méter hosszú vitrinben állítanak ki. Az alkotás első részének sorsa ismeretlen. I. Miksa császárt a 19. század óta az „Utolsó lovag“-ként emlegetik, jóllehet a lovagság európai reneszánszának kezdetén állt, mely pompás lovagi tornákon és páncélokban mutatkozott meg. A kiállítás sok egyéb témakörön kívül a Miksa időszak művészetének ezt az aspektusát is bemutatja. |
|