A Magyar Nemzeti Galériából egyenesen a bécsi Künstlerhausba (Művészek Háza) kerül Munkácsy Trilógiája – abba a kiállítóterembe, ahol a magyar festő 130 évvel ezelőtt elsőként mutatta be Krisztus Pilátus előtt című alkotását. 1882-ben 45 nap leforgása alatt összesen 50 ezren voltak kíváncsiak a Künstlerhaus első nemzetközi művészeti kiállításának fő attrakciójára, a Trilógia első részére. Munkácsy Mihály Charles Sedelmeyer párizsi műkereskedő megbízásából festette meg grandiózus alkotását, melynek folytatásával, az 1884-ben befejezett Golgotával majd az Ecce Homo című művével végérvényesen kora egyik legnagyobb és legkeresettebb festőművészévé avanzsált.
A Nemzeti Galériában 2010. novemberétől 2011. októberéig mintegy 250 ezren akarták látni a Krisztus-trilógiát. Ez volt az első alkalom, hogy a monumentális műveket Budapesten mutatták be a nagyérdeműnek. Most a Krisztus Pilátus előtt visszatér eredeti bemutatótermébe. Ezzel Bécsben először és utoljára lesz látható együtt a teljes Trilógia.
A Künstlerhausban 2012. március 31-én megnyíló „Munkácsy – Magic & Mystery“ című kiállítás nemcsak a festő munemtális műveit mutatja be, hanem betekintést nyújt a monarchia egykor annyira ünnepelt sztárfestőjének munkásságába. Az osztrák közönség a művész 60 alkotásán keresztül kaphat választ arra, hogy miért is tartják számon Munkácsyt Magyarországon a nemzet festőfejedelmeként és mi volt nemzetközi elismertségének titka.
A Krisztus-trilógia 2012. június 3-a után visszatér állandó kiállítóhelyére, a debreceni Déri Múzeumba.
Frissítés:
Munkácsy Mihály életművéből nyílik átfogó kiállítás a hét végén Bécsben - közölték csütörtökön egy sajtótájékoztató keretében az osztrák fővárosban.
Mintegy hatvan, az életmű különböző műfajait és stílusait képviselő festmény és negyven más műtárgy látható két hónapon át a Künstlerhausban a Munkácsy Alapítvány szervezésében. A tárlaton más főművek - mint a Rőzsehordó nő, a Siralomház és a Poros út című festmények - mellett bemutatják a monumentális Krisztus-trilógiát is.
Ausztriában most első alkalommal látható olyan kiállítás, amely átfogó képet kínál Munkácsy Mihály (1844-1900) munkásságáról. Mint arra a Magyar Nemzeti Galéria, a tárlat anyagának egyik fő kölcsönzője rámutatott, szintén először látható külföldön együtt a Krisztus-trilógia. Ennek egyik darabja, a Krisztus Pilátus előtt 130 év után "tért vissza" a Küntlerhausba. A jelenleg a kanadai Hamilton Galéria birtokában lévő festményt 1882-ben ugyanitt mutatták be a közönségnek, nagy sikerrel. Akkor 45 nap alatt mintegy 50 ezren tekintették meg.
A Nemzeti Galéria anyaga mellett a kiállítás jelentős részben Pákh Imre műgyűjtőnek, a Munkácsy Alapítvány alapítójának a gyűjteményéből került ki. "A két nagy gyűjtemény kiegészíti egymást és együttesen mutatja Munkácsy életművének azt a sajátosságát, hogy a festő korabeli rendkívüli sikere miatt az életmű szétszóródott a világban" - mondta a sajtótájékoztatón Bakó Zsuzsanna, a tárlat magyar kurátora. Míg a Nemzeti Galériában a korai realista, népi életképek találhatók meg, addig a Pákh-gyűjtemény a nemzetközi aukciókon felbukkanó képekből áll - hangoztatta. Ezek elsősorban az 1880-as évek tájképei, életképei, portréi, szalonképei.
Bécs és Budapest ugyanazokkal a közös közép-európai kulturális és történelmi hagyományokkal rendelkezik - emelte ki Szücs György, a Nemzeti Galéria főigazgatója. A Munkácsy-kiállítás lehetőséget nyújt arra, hogy a hasonlóságokat és a különbségeket is bemutassa a XIX. század utolsó harmadának festészetén keresztül - mondta.
A Bécsben kiállított bibliai tárgyú sorozat másik két eleme, az Ecce Homo (1896) a debreceni Déri Múzeum, a Golgota (1884) Pákh Imre gyűjteményébe tartozik. Az utóbbi két műtárgy az 1990-es évek közepe óta tartós letétben van a debreceni múzeumban. A Déri Múzeum épülete jelenleg átépítésen és korszerűsítésen megy keresztül, így a Krisztus-trilógia egy felújított kiállítótérbe kerül majd vissza - mondta Szücs György.
Munkácsy Mihályt a XIX. században a legnagyobb festők között tartották számon, de külföldön a XX. században jórészt feledésbe merült - mutatott rá Pákh Imre. Az alapítvány egyik fő célja helyreállítani a festőművész ismertségét és elismertségét.
Munkácsy legnagyobb festménye, a Reneszánsz apoteózisa című mennyezetfestmény a bécsi Művészettörténeti Múzeum (Kunsthistorisches Museum) előcsarnokát díszíti - emlékeztetett Peter Bogner, a Künstlerhaus igazgatója. Elmondta azt is, hogy a kiállításhoz kapcsolódóan ez az alkotás kedvezményes belépővel tekinthető meg.
A mintegy 650 darabra tehető Munkácsy-életműből mintegy háromszáznak a holléte ismert pontosan, a többi ismeretlen gyűjtőknél, illetve magánkézben van - mondta el Pákh Imre. Számos festmény került az Egyesült Államokba. A Pákh-gyűjteményben körülbelül félszáz Munkácsy-kép található. Mint azt Bakó Zsuzsanna az MTI-nek elmondta, a Nemzeti Galériának is megközelítőleg félszáz festmény, a grafikákkal és vázlatokkal együtt mintegy száz műtárgy van a birtokában.