2016. november 4. | |
Bosch fantasztikus szörnyei rémisztenek Bécsben |
|
Hieronymus Bosch halálának 500-ik évfordulója alkalmából a bécsi Képzőművészeti Akadémia Képtára egy különleges kiállítást mutat be. |
|
Az 1516-ban elhunyt németalföldi festő rejtélyes festményeket hagyott hátra. Ezek közül az egyik a bécsi Képzőművészeti Akadémia Képtárában látható: az 1504 és 1508 között festett Utolsó ítélet triptichon. A háromrészes festmény témája a Paradicsom, az Utolsó ítélet, és a Pokol. A baloldali táblán Éva teremtése, a bűnbeesés, Ádám és Éva kiűzetése a paradicsomból, valamint a bukott angyalok pokolra jutása látható. A középső nagy tábla (163,7 × 127 cm) sötét világvégi szcenáriumot ábrázol. A harmadik táblán az utolsó ítélet során elitéltek és a pokol borzalmai láthatók. A kiállítás a Bosch Utolsó ítéletében látható különös, élénkszínű, az ideálisan szép természetképtől merőben elütő lényeket veszi górcső alá, amelyek gyakran félig emberi, félig állati teremtmények, vagy soha nem látott állatszerű kreatúrák. Bámulatos keveréklényeket ismerhetünk meg a középkori könyvfestészetből, a reneszánsz grafikából vagy a barokk szobrászatból kiválasztott példákból, és a meglehetősen furcsa a kortárs művészeti tárgyakból. „Natur auf Abwegen? Mischwesen, Gnome und Monster (nicht nur) bei Hieronymus Bosch“ Eltévelyedett természet? Keveréklények, gnómok és szörnyek (nemcsak) Hieronymus Bosch műveiben |
|